Blog

Hoe maak je een betrouwbare en succesvolle webshop?

Hoe maak je een betrouwbare en succesvolle webshop?

Uit recente cijfers van Atos Worldline, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor jouw kredietkaarttransacties, blijkt dat er maandelijks ongeveer 1500 Belgen worden bedot door online winkels. En dat is niet goed voor het vertrouwen om aankopen te doen via webshops. Daarom is het heel belangrijk dat je met je webshop toont dat klanten jou écht mogen vertrouwen. Een betrouwbare webshop is belangrijker dan ooit.

De slechte online ervaringen die mensen hebben zijn niet min. Van verkeerde artikelen ontvangen tot zelfs helemaal niets krijgen, heel lange levertijden of andere vormen van online fraude. En dan gaat het nog niet over klanten- en kaartgegevens die in foute handen vallen na hacking.

Duidelijk dat dit allemaal niet zo goed is voor het vertrouwen van online consumenten. Daarom is het cruciaal om je webshop meteen betrouwbaar te maken voor je potentiële klanten wanneer je succesvol online wil verkopen.

In dit blog-artikel geef ik graag enkele tips om een betrouwbare webshop op te zetten.

 

In dit artikel:

1 - Beveilinging van kwaliteitslabels voor een betrouwbare webshop
2 - Geef noodzakelijke informatie heel duidelijk mee
3 - Geef contactgegevens en info over jezelf
4 - Algemene voorwaarden, verzendkosten, retourbeleid en privacy
5 - Vaak gestelde vragen
6 - Maak werk van je checkout

 

 

 

1) Beveiliging en kwaliteitslabels voor een betrouwbare webshop

Zorg in ieder geval voor een SSL-certificaat. Dat toont je webshop in een veilige https- verbinding. Dat schept alvast een safe gevoel bij je klant. Websites en webshops gemaakt door mij worden standaard voorzien van een ssl-certificaat.

Daarnaast heb je ook nog kwaliteitslabels. Kwaliteitslabels verzekeren mensen dat jij doet wat je belooft met je webshop. Er zijn heel wat verschillende labels die je kan aanvragen. Klanten zijn gewend om die hier en daar ook te zien op webwinkels.

Een paar labels die de moeite waard zijn in België:

  • Unizo e-commercelabel
    Het UNIZO-label is een garantielabel dat zich richt op consumentenbescherming. Met dit label laat je zien dat je webshop voldoet aan alle wetten rond online verkopen aan consumenten. Het label krijg je na een grondige juridische screening en is een jaar geldig. Om te verlengen gebeurt er jaarlijks een controle ter opvolging. Meer lezen op unizo.be.

  • BeCommerce Guarantee
    Het BeCommerce-label is vanuit de sector zelf gegroeid. Het komt van de Belgische vereniging van bedrijven die actief zijn in alle vormen van e-commerce. Met de BeCommerce-erkenning toon je dat je de regelgeving uit hun gedragscode respecteert. Je komt ook in hun ledenlijst terecht die vrij te raadplegen is. Ga naar de website van becommerce.be

  • SafeShops.be
    SafeShops.be is een onafhankelijk certificaat. Je webshop wordt van A tot Z gecontroleerd om er zeker van te zijn dat hij conform de wetgeving is. Ze kijken bijvoorbeeld of je de privacy respecteert, je retourbeleid, je waarborgen etc. Daarnaast moet je voor SafeShops ook de gedragscode van de Belgian Direct Marketing Association naleven, die pleit voor een correct gebruik van communicatie en marketing.

  • Trusted Shops
    Trusted Shops is een Europees keurmerk dat handig is wanneer je ook in andere Europese landen gaat verkopen. Ze kijken onder meer naar de geld-terug-garantie en klantbeoordelingen om je klanten te verzekeren van betrouwbaar online winkelen. Bezoek de website van trustedshops.be

  • Google Trusted Stores
    Ook Google biedt een systeem aan waarmee consumenten webshops kunnen beoordelen en commentaar van andere internetgebruikers kunnen lezen om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de aangeboden producten en diensten. In een later arikel leg ik nog uit hoe je van jouw webshop een Google Trusted Sore kan maken.

 

2) Geef noodzakelijke informatie zeer duidelijk mee

Zorg ervoor dat je klanten van alles op hoogte zijn alvorens ze iets bestellen op jouw webshop. Voor een optimale conversie zet je die info ook zo veel mogelijk op je productpagina’s in de buurt van de bestelknop.

Informeer je klanten daar met duidelijke noties van je voorraad, de levertermijn, leveringspartners, verzendingskosten, garantie, mogelijke betaalmiddelen, etc. 

Kortom, een schat aan noodzakelijke info voor de kopers op heel weinig ruimte.

 

3) Geef contactgegevens en info over jezelf

Zorg ervoor dat je klanten zeer duidelijk zien hoe ze je kunnen bereiken. Plaats je contactgegevens bijvoorbeeld onderaan de site. Ook het plaatsen van je btw-nummer geeft vertrouwen.

Een ‘over ons’ pagina, waarbij je jezelf en je concept voorstelt, helpt om het vertrouwen te winnen van je online klanten. Als je kan, plaats er dan een foto van jezelf of je team bij. Zo zien klanten de gezichten achter de webshop. Een stukje extra inhoud zorgt ook weer voor wat zoekmachine optimalisatie, dus dat is ook meegenomen.

 

4) Algemene voorwaarden, verzendkosten, retourbeleid en privacy

De laatste tijd hechten meer en meer mensen belang aan deze pagina’s. Het is dan ook belangrijk dat deze onderaan je webshop te raadplegen zijn. Zorg ook voor het gebruiksgemak en zorg voor een downloadbaar retourformulier. Een gedrukt retourformulier kan je ook meesturen met je zending of de bevestigingsmails die worden verzonden naar je klanten. De echt cruciale zaken voor de koopbeslissing vermeld je zoals gezegd beter op je productpagina’s.

 

5) Vaak gestelde vragen  

Een pagina met vaak voorkomende vragen, ook wel gekend als de 'FAQ' (frequently asked questions), kan je niet alleen heel wat vragen van klanten besparen. Het geeft ook vertrouwen. Je geeft er een duidelijk signaal mee dat je ook vaak bestellingen krijgt en dat je weet waar je mee bezig bent. Lees ook mijn blog: 6 redenen waarom een faq bij je webshop een must is.

 

6) Maak werk van je checkout

Laat in de checkout heel duidelijk zien welke betaalmiddelen aanvaard zijn (Visa, Paypal, Bancontact, Mollie, overschrijving, betalen bij afhalen, …), welke verzendingsmogelijkheden er zijn en wees transparant over verzendings- en transactiekosten.

Wist je dat 50% van de bestellingen op webshops worden nog worden geannuleerd tijdens het afrekenproces? Het is dus belangrijk om ook daar de laatste twijfels bij je klanten weg te nemen en te zorgen voor een vlotte doorstroming van bestellingen.

 

Zoals je ziet zit er wel een hele boterham achter een betrouwbare webshop. Maar die betrouwbaarheid nastreven levert je ongetwijfeld resultaat en tevreden klanten op.

 

Wil jij ook graag een webshop? Of heb je nog vragen of bedenkingen betreft dit artikel? Contacteer mij gerust!..

Partners

Image
Image

Contactgegevens

favicon

Best-Site.be

Dennis Vercauteren
Vlasbekjesstraat 6
8630 Veurne
0474/55.77.94

BTW 0744.737.294 


info@best-site.be

Vind me

iconwhatsappiconlinkedIn

We use cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.