Blog

6 redenen waarom een faq bij je webshop een must is.
Een FAQ-pagina, oftewel Frequently Asked Questions pagina, is een waardevolle toevoeging voor je webwinkel. Veel shops hebben er al één. Behoor jij niet tot deze shops? Lees dan snel verder.
FAQ staat voor 'Frequently Asked Questions'. Minder gekend, maar ook wel gebruikelijk is 'Q&A', hetgeen staat voor Questions and Answers. In België kennen we de FAQ als de Veel Gestelde Vragen. Dit is een onderdeel van een website waarbij men antwoord geeft op de, voor hun bekende, meest gestelde vragen. Dit onderdeel is vaak zo ingericht dat vragen op een gestructureerde wijze worden behandeld. Met de vraag en daaronder onmiddelijk het antwoord. Doordat vragen online al behandeld worden, is het niet nodig om nog contact op te nemen met de website-eigenaar.
Als eigenaar van je webwinkel krijg je ongetwijfeld vragen en het kan je een groot voordeel opleveren om de meest gestelde vragen te beantwoorden op je FAQ-pagina.
6 redenen waarom ik een faq-pagina op jouw website of webshop kan aanraden:
1. Het wekt vertrouwen
Een faq-pagina met goede vragen en duidelijke antwoorden, wekt vertrouwen op bij je klanten. Klanten die twijfelen bij hun aankopen kunnen door een faq alsnog overtuigd worden doordat hun vragen uitgebreid beantwoord worden. Daarnaast warderen klanten dit extra stukje service.
2. Het is goed voor de vindbaarheid in zoekmachines
Waarom? Het is extra inhoud en dat waardeert Google. Daarnaast maken steeds meer mensen gebruik van voice search in Google. Dit is het googelen van informatie door de zoekopdracht in te spreken in plaats van te typen. 40% van de volwassenen stelt vaker rechtstreeks een vraag aan Google met behulp van voice search. Wanneer die vraag beantwoord wordt op de FAQ pagina van je website is dat een exacte match. Dit betekent waardering van Google en een hogere positie.
3. Het laat kennis zien
Met een faq-pagina toon je aan je klanten dat je expertise hebt van je product of je diensten. Je laat zien dat je kennis in huis hebt doordat je het antwoord weet op al deze verschillende vragen. Websitebezoekers zien in één oogopslag waar jij als bedrijf verstand van hebt.
4. Het is efficiënt en tijdsbesparend
Telefonisch of persoonlijk contact is natuurlijk belangrijk, maar je bespaart jezelf en de toekomstige klanten veel tijd door een groot deel van deze vragen al op je website te beantwoorden. Deze veelgestelde vragen hoeven dan niet meer besproken te worden, en klanten hoeven niet meer te wachten op antwoorden waardoor de kans verminderd dat ze daardoor zouden afhaken.
5. Je biedt een goede service
Je biedt je bestaande én toekomstige klanten service. Ze vinden antwoorden op een eenvoudige én laagdrempelige manier. En dit zonder dat ze daarvoor veel moeten doen. Wat moet men nog meer hebben?
6. Je websitebezoekers houden ervan
Websitebezoekers kiezen voor gemak en zijn vaak gehaast. Als je iets zoekt op een website wil je toch ook meteen het antwoord weten? Dan wil je niet eerst moeten bellen, mailen of chatten om vervolgens geduldig te wachten op een antwoord. Met een faq-pagina is de kans veel groter dat websitebezoekers meteen het antwoord op je website vinden. Het gevolg is dat websitebezoekers eerder overgaan op het plaatsen van een bestelling of het maken van een afspraak. En een tevreden websitebezoeker die een bestelling plaatst op je webshop is toch het uiteindelijk doel?
Een FAQ-pagina voelt misschien als een bijzaak, maar bovenstaande punten tonen aan dat het ontzettend waardevol is. Met een goede faq-pagina verklein je het aantal verlaten winkelwagentjes, verlaag je de druk op je klantenservice en reageer je proactief op eventuele zorgen van je klanten. Dat is de moeite meer dan waard!
Wil jij zelf ook een webshop, met een faq? Dan kan je me steeds contacteren.